Professionell arbetsdelning under förändring
-en studie om gränslandsarbete av lärare och avlastande yrkespersoner i svensk skola

Av: Axel Christoffersson

Syftet med rapporten är att skapa förståelse kring hur professionella och avlastande yrkespersoner agerar och förhåller sig till gränserna mellan yrkesgrupperna. Rapporten bidrar med resonemang om gränslandsarbete vid inrättande av avlastande yrkesroller och identifierar tre olika typer av gränslandsagerande av lärare och läraravlastande yrkespersoner: upprätthållande och tydliggörande av gränser, överskridande av gränser samt upprätthållande av intressesfär. Den hierarkiska styrningen av skolan skapar genom rektorer och dess koppling till lagstiftning relativt stabila officiella jurisdiktioner som bidrar till att gränslandskonflikter är mer undantag än regel. Dessutom tycks klientkännedom generera operationellt kapital för avlastande yrkespersoner, som i kombination med relativt självständig yrkesutövning kan få viktiga och givande roller i skolan.

Läs rapporten här 

 

 

Dela det här inlägget